Ensembles

Ein englischsprachiger Originaltext von Albrecht/d. zu dieser Technik findet sich unter der Bildergalerie / there is a statement in Albrecht/d.s own words in english below the picture gallery.

Collagen und Copy-Blätter klebte Albrecht/d. auf Kartons und verknüpfte diese mit Bindfaden oder Bändern zu sogenannten Ensembles, die er als aufklappbare, horizontal und vertikal wuchernde Ikonostasen installierte. Diese Ensembles sind ein kennzeichnendes Element seiner Arbeit, das er über alle Schaffensperioden hinweg einsetzte und auch immer wieder modifizierte.

Die Ensembles sind Unikate zu einem bestimmten Thema. Zu allen großen Zyklen der 1970er und 1980er Jahre gab es Ensembles die zum Teil auch wiederkehrende Einzelelemente oder identische Elemente mehrfach enthielten. Damit wirkten sie mitunter wie ein Abbild der immer stärker multimedialen Nachrichtenwelt, in der Bilder aus Kriegen, von Katastrophen, Gewalt, politischen Konflikten usw. ständig wiederkehrten, auch wenn sie immer wieder in neuen Kontext eingebettet waren. Die bildhafte Repetition ist Spiegelbild medialer Dauerpräsenz. Die Kombination der Einzelbilder zueinander liefert Aussage, Analyse und Anregung zur eigenen Reflektion.

Die Ensembles ermöglichten es auch eine weitgehend unbegrenzte Anzahl von Facetten zusammenzufügen, die den Gesamtzusammenhang des Themas förmlich auffächerten.

Die Ensembles eigneten sich darüber hinaus zur Demonstration rein formal-technischer Vielfalt wie etwa „the coloured xerox Ensemble“, das Albrecht/d. als persönliche Widmung für den Künstlerkollegen Heinz Decker und dessen Frau aus 35 farbigen Fotokopie-Postkarten zusammenstellte.

Die Dimensionen der Ensembles sind extrem unterschiedlich. Die kleinsten unter Ihnen bestehen aus 2-3 auf Karton geklebten Postkarten, die mit Schnüren verbunden sind. Im Rahmen der 10. Biennale de Paris 1977 schuf Albrecht/d. ein Ensemble mit 4 Metern Höhe und 15 Metern Breite.

some notes on the practical aspects of my work:

In a large part of my graphic work I take various A4 – sheets (dimensions: 21 x 29,6 cm) and put them together to a form of puzzle. the sheets are affixed to card and bound to one another with thread. this method of working is, so to speak, an artistic adaption of the wall-newspaper, with which I had become acquainted during my school days in eastern germany.

THIS KIND OF COLLAGE TECHNIQUE HAS VARIOUS ADVANTAGES:
– it is very simple to present various questions simultaneously within one theme. Nevertheless it remains easy for anyone reading it to grasp the information through this visual medium. This particular aesthetic form ensures that the spectator is confronted over a longer period of time with my presentation of the problem, and space remains for him to fill in with his own thoughts of the matter. This is a direct contrast to so-called agitation posters by artists, which rapidly outlive their uselfulness, especially in the art field. The same poster can, however, fulfil an important function within the scope of an election campaign. For this reason I work simultaneously on several levels. In the case of postcards and pamphlets I give attention to a simple, formal construction, clearly outlining a particular statement. On the other hand I bear in mind a certain formal aesthetic quality when using silk-screen printing, especially for some of the photostated „wall newspapers“ intended for exhibition. This quality is bound, of course, by the limitations imposed by the necessity of communicating the content. Basic material for these large-sized „wall-newspapers“ is provided by photographs or excerpts of text from the daily press, weeklies and monthly magazines, both european and american, which have provided me with inspiration or which have aroused me to contradict them.
– Rapid alterations or supplementations can be made.
– Making the sheet with the help of a photostat machine is very cheap.
– The drafts can at the same time be used as printing proofs for pamphlets.
Offset printing is relatively cheap.
– This work can take place within the smallest space. A complete exhibition can be easily transported in a medium-sized suitcase. Setting up the exhibition is inexpensive, compared with the framing and hanging of printed graphics.
– Some of the pamphlet from the major projects have found use as illustrations in the alternative press or are distributed as information material at relevant events.
– The reserved but rough character of such graphic work has facilitated its access to the art sector.

Albrecht/d.

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